kejsarsnittsnack nästa vecka…!

Usch vad jag är nervös inför läkarmötet nästa vecka. Vi ska ”planera min graviditet”. Vilket främst innebär beslut om jag får tid för planerat snitt eller inte.

I Stockholm anser förlossningsläkarna att kvinnan har rätt att bestämma om hon vill ha vaginal förlossning eller kejsarsnitt. På de flesta andra håll är det mycket strikt med kejsarsnitt och det förvägras t.o.m. tjejer som har medicinska skäl, med allvarliga skador som följd, t.ex. med akuta snitt och döda/allvarligt skadade barn. De uttalar sig också raljerande i tidningar om ökade risker, men kollar man källorna är det rena lögner.

Hur Uppsala är har jag ingen aning, trots att jag försökt ta reda på. Jag får väl se på torsdag men jag drömmer mardrömmar om inte få bestämma över min egen kropp. I natt drömde jag att jag fått fängelse i sju år för mord, så jag skulle alltså föda i fängelset och barnet skulle växa upp med Carl, i ett annat land. Jag förstod snabbt att det var kört att få kejsarsnitt eftersom inte ens vanliga kvinnor anses få välja, och en kvinnlig mördare lär knappast vara prioriterad. Och jag var ju inlåst så jag kunde inte göra så mycket. En fängelsestraff handlar mycket om att få sitt självbestämmande inskränkt utan att kunna göra något åt det, så det är en ganska naturlig följd med ett sådant bonusstraff.

Hoppas Uppsala landsting inte straffar mig.

Kommentera

