ultrasöt

Rättelse: Bebisen är nu 6,0 cm CRL, crown-rump length, alltså från huvudet till rumpan. Benen är cirka 3 cm så totalt är bebisen 9 cm.

Nu kan jag nämligen veta ganska exakt, för i morse var jag på ultraljudsundersökning för kontroll av risk för kromosomavvikelser. Testet visade minsta möjliga riskfaktor, <1/2000, det lägsta som modellen kan räkna på. Normal riskfaktor för min ålder är 1/677 och för att vara i riskzonen ska man vara någonstans runt 1/50-1/100. Så trots strålning från radiomaster verkar äggen klarat sig bra. 🙂

Bebis Nettelblad verkade ligga och sova först och sparkade bara lite med benen. För att kunna få en fin bild för mätning behövde sjuksköterskan helst få barnet att vända sig lite. Jag fick hosta och vi tryckte lite på magen, så vips vaknade den och började röra mer på sig.

Förra gången jag såg den fäktade den mest med armarna och benen. Nu såg det mer ut som den låg och gjorde situps. Den böjde mycket på bålen och flyttade huvudet upp och ner. Den kunde också flytta händerna mot ansiktet och t.o.m. gapa. Man undrar när det blir dags att suga på tummen?? 😀 Två tre gånger hoppade den också till ganska högt.

Den här gången fick jag fyra bilder utskrivna, så jag ska fota av dem och lägga upp här senare. Efter datorns mätningar uppskattades fostret till vecka 12+4 – exakt samma som vi räknar på.

2 thoughts on “ultrasöt

  1. Åh, 9 cm , hur ska vi kunna vänta till MARS 2011. MEN . den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.
    Tänk vilken fin familj ni kommer att bli. Pappa Carl , mamma Jessica och skatten mmmmm.

  2. Ping: inutifoton « Nettelbarn

Kommentera

