ryggskada och bedövning

Tänkte kolla lite på det här med hur ryggskadan påverkar bedövningsmöjligheterna. Som jag har fattat det kan vävnaden vara ihopläkt på märkliga sätt med ärr osv. som på något sätt försvårar att lägga bedövningen på rätt ställe, samt att den kan spridas på ett oförutsägbart sätt. Men först funderar jag på om det ens är något stort problem.

De första två googlingarna visar en kvinna med ryggskada som ändå bedömts som oproblematisk att bedöva. Men fosterljuden påverkas av bedövningen och akutsnitt måste göras. Men av den ytterligare bedövningen blir hon okontaktbar och får ligga i respirator tills hon återhämtar sig. Det berodde på att bedövningen hamnat i och inte utanför ryggmärgskanalen, vilket ledde till en alltför hög dos.

Sundsvalls sjukhus blev en tjej med ryggskada tvungen att akutsnittas. Bedövningen tog inte när snittet gjordes.

Det är enskilda fall och svårt att bedöma hur vanligt det är jämfört med andra allvarliga komplikationer. Men självklart känns vaginal förlossning mindre lockande när bedövning kanske inte kan ges och när dessutom ett akutsnitt skulle innebära än mer problem än i normalfallet, som redan det känns alldeles för vanligt och onödigt osäkert.

När jag tittar runt ser jag också att andra som haft ryggskada men inte varit så pigga på snitt ändå blivit rekommenderade att just göra kejsarsnitt, eftersom det är problematiskt med bedövningen annars. Medan min läkare istället sa att de verkligen undvek kejsarsnitt vid ryggskada p.g.a. att återhämtningsperioden förlängs. Jag undrar förstås hur hemsk hon menar att återhämtningen blir, för det låter ju inte trevligt att inte kunna få bedövning. Det verkar inte heller vara en självklar bedömning som delas av alla läkare.

Jag får ta och kolla upp mer om detta, men vid en första anblick verkar det kunna vara ett reellt problem att verkligen ta hänsyn till. Jag vill dock väldigt gärna göra kejsarsnitt när jag är vaken och inte sövd, så jag håller tummarna! Det var ju så länge sedan och läkte ihop bra så det borde väl kunna funka hoppas jag…

Bäcken + L5 (kotan ovanför den blå disken), som jag haft kompressionsfraktur på

Kommentera

