Trött vecka 16 påbörjad

Som vanligt var jag trött idag, men jag hjälpte till att stå vid ett bokbord på Stenhagens dag. Det var rätt trist, eftersom intresset var minimalt, kampanjandet från andra partier obehagligt aggressivt så att jag kände mig påhoppad bara av att finnas där, dessutom regnade det så att jag blev blöt och kall.

Det var dock intressant att gå runt och höra sig för om de olika förskolorna och dagmammorna här i Stenhagen, för det var många sådana som hade montrar och visade upp sig själva. Något jag upptäckte var att det inte verkar finnas möjlighet att få passning för ett barn mindre än 1 år. Inte heller kan man arbeta på eftermiddagar om man ska kunna hämta barnen 16.30-17.30-tiden (lite olika sluttid för olika förskolor). Om man inte har ett 7-16 jobb, jobbar deltid- fast dagtid, och följer mallen på andra sätt och även i fall där man bara tänkt ha barnet i barnomsorg någon enstaka timme verkar det nödvändigt att få hjälp av barnvakt som man alltså får betala själv (utöver det man betalat in gemensamt till förskolesystemet förstås). Mycket märkligt.

En av skolorna hade en timme i veckan för alla elever från 1:an till 9:an, då de pratade om psykologiliknande saker. Det var någon metod från USA, där man utgick från värdegrundsord som man resonerade kring vad de betydde i olika situationer som uppstår med andra människor och hur man kunde hantera olika besvärliga situationer som dyker upp. Bra initiativ!

När det började vara slut tänkte jag dela ut lite broschyrer som var kvar, så jag gick fram till lite folk med  Carl-broschyren och berättade Carl bodde här i Stenhagen och kandiderade. Till min stora förvåning var folk väldigt positiva och pratsamma. Jag har inte har velat konfrontera människor eftersom jag inte vill vara sådär som en jobbig försäljare som stör folk, och för att jag är osäker på vilka argument människor uppskattar och hur man hanterar om de blir arga. Småprata med människor som dessutom inte har bett om kontakt är väl typiskt två saker jag verkligen inte gillar… Men folk verkade tycka att det var kul att få prata lite, så nu blev jag på mycket bra humör och fick massor av självförtroende på att prata med okända!

Ska bli skönt att valrörelsen är slut nu ändå, även om man först nu kommer på alla bra idéer om hur man borde kampanja. Men eftersom jag pluggar två program, går på massa läkartjafs, sover halva dagarna (idag blev det fem timmar extra som vanligt) och försöker hjälpa till någon enstaka gång i veckan med valet, blir det inte jättemycket tid att gå i skolan eller plugga. Förhoppningsvis slutar jag att vara trött snart och i kombination med att valrörelsen också slutar kommer det då bli chockmycket tid att plugga! Jag har världens roligaste bok om celler också, lite som the Cell, men mer lättläst och inspirerande.

Nu är det vecka 16 och veckorna går så fort att jag inte ens hinner med. Om man har tur kan man börja känna att barnet kittlar där inne, sägs det. Livmodern är stor som två knytnävar och barnet ä 13 cm. Barnet har fått tillräckligt stora ögonlock för att ögonen ska kunna vara stängda, den kommer ligga och blunda ända till vecka 27! Barnet kan däremot uppfatta ljusskillnader här i världen utanför magen. Mycket coolt. Olika ansiktsuttryck klarar den av nu och man kan se vilket kön det är.

När jag läser på en gravidsida står det en viktig kommentar till pappan: Mitt hjärta pumpar runt en allt större mängd blod vilket gör mig trött. Det är viktigt att hjälpa till extra mycket i hemmet. Det ska jag komma ihåg väldigt noga! 😉

Schemat framöver är att det blir rutinultraljud vecka 18. Föräldragruppträff med lite gravidinfo vecka 20. Olika koller för blodvärden och sånt vecka 25, 28, 31, 33, 35, 37, 39, 41. Ultraljudet ska bli jättekul, det kommer ju vara markant större då än tidigare ultraljud och man kommer kunna gå igenom organ för organ. Längtar!

One thought on “Trött vecka 16 påbörjad

Kommentera

