(sam)sova

Telefonvaktar
RING! Tycker verkligen läkaren kan ringa och berätta om mina prover nu. Vore bra att höra vad som kan göras åt denna trötthet och när. Gärna snart, liksom.

Ligger och vilar i vilrummet på skolan. Hoppas att jag samlar lite kraft så att jag kan plugga lite till idag.

Samsova?
Någor man då kan fundera på är hur lillen ska sova. Samsova verkar jäääääättemysigt. Och praktiskt. Och det borde vara trevligt för barnet. Ska kolla lite statistik för plötslig spädbarnsdöd och se hur det pekar, men både jag och Carl skulle nog föredra att barnet sover i vår säng.

Praktiskt!
Det är ju typ förbjudet att jämföra djur med barn, men det skiter jag i. När jag fick Tiger hade jag tänkt att han fick sova i sin egen bädd. Han tyckte nog att det var trist, men vande sig. Men efter bara en vecka plockade jag upp honom, och allt blev så mycket lättare. Han sov bättre, om han vaknade märkte jag det direkt, och eftersom jag noga höll koll på när han vaknade ändå gjorde det att jag kunde slappna av och sova bättre. Jag behövde liksom inte ligga på helspänn och oroa mig för att jag skulle missa honom.

Nu behöver man inte springa ut med bebisen i trädgården för att kissa så fort den vaknar, men den kanske vill ha något att äta t.ex. Eller blir orolig och behöver lugnas ned lite.

Mysigt!
Efter ett tag blev det inte lika nödvändigt att samsova med Tiger, men mysigt! Att ha en varm, mjuk hund som gosar in sig i knävecken. Och när han suckar den tunga nu-ska-sova-sucken. Fortfarande delvis praktiskt eftersom han då lättare ligger och vilar tills jag vill kliva upp. Men framför allt mysigt…

Ett barn kommer börjar sova själv någon gång, men säkert är det mysigt att ligga nära barnet.

Att bli väckt…
Nackdelen är att han kan få för sig att flytta på sig, vilket gör att man kan vakna.

Och det kan förstås en bebis göra också. Om bebisen stör nattsömnen för mycket, eller om vi väcker bebisen för mycket, måste den förstås få egen säng. Så som backup vore det bra med en spjälsäng.

Backup?
Vem vet, min spjälsäng som jag sov i när jag var liten, kanske kan komma till användning?  Den har stått på lon i över 20 år, men är här temporärt ihopskruvad:

Tiger, 3,5 år, föredrar nog ändå samsovning framför fängelsesängen.

Här används den 1983, jag är 2 år och ser ut att gilla den (och mitt övergångsobjekt: filten Mysen).

I några månader till är det förhoppningsvis samsovning med bebisen som gäller och nu ska jag (vi?) ta mig (oss?) en tupplur!

5 thoughts on “(sam)sova

  1. Det där ger sig nog när han väl kommer. Vissa barn accepterar bara ett alternativ. Vi samsover fortfarande med vår 1.5åring och tänkte inte sluta med det, snart blir det fyra i sängen men den går ju att göra större om det behövs. Jag tycker fördelen med det är att man aldrig behöver gå upp så Albins uppvak som går i perioder, mer i början, inte påverkar sömnen. Jag kan säga att jag sovit jättebra sen han var 2mån och känner inte igen mig i alla sömnproblem barn/föräldrar har trots nattamning till 10mån. Då har jag förvisso alltid alltid varit jättetrygg i att han tar steget till nåt annat när han är redo och att man inte tränar barn till saker som sova själv och sånt. Jag är också säker på att bara för han gör något nu kommer det att vara så för all framtid.

  2. Intressant att höra! Kul att ni hittat en lösning som fungerar så bra för er! Hoppas det passar oss lika bra.

    Funderade också på det där med avvänjning, men ja det känns som att det där behovet av eget utrymme borde komma ganska naturligt, liksom någon gång innan myndighetsdagen. 🙂

  3. Här har vi oxå kört med samsovning medan jag ammade. Nu åt min pojke väldigt ofta på natten, varannan timme, men det var himla skönt att slippa gå upp varje gång. Vi hade sängen stående och den sov han i på dagarna och jag la han även i den för kvällen och tog upp han vid första amningen.

    Däremot så fick han börja sova i egen säng när han slutade amma. För oss har det fungerat bra, jag sover som en pinne när han sover i sängen och är även lättväckt så jag sover inte bra med en ettåring som snurrar och har sig. Tycker även att han sover bättre i egen säng.

    Nu fyller han snart sex och sover i eget rum. Om han drömmer mardrömmar osv så får han såklart komma till våran säng men det är inte bekvämt att trängas för fem öre. Sambon och Jeppe sover bra, men inte jag…

    Med nya lilla bäbisen så kommer det vara samsovning i början och jag har förberett sambon på att det kanske innebär att han inte får sova i sängen. Jag ligger still om jag har bäbisen i sängen, det gör inte han…

  4. Ja jag tror verkligen att det ger sig när barnet kommer. Jag skulle aldrig ha barn i sängen men efter att det var enda sättet att få sömn fick jag ändra mig 😉 Kanske jag får ändra mig igen fast åt andra hållet om min tvåa vägrar att sova nära någon annan, man vet ju aldrig.

Kommentera

