korkat förslag antaget av EU

Tänk om vi skulle tvinga pappor att vara hemma med sina barn? Idag finns det pappamånader som man inte får överlåta på mamman, så kan man inte vara hemma med sitt barn själv fryser det statliga bidraget för perioden man inte utnyttjar inne. Även om de flesta dagar går att överlåta och föräldraförsäkringen redan utan pappamånaderna ger en väldigt lång betald föräldratid för barnet, kan det säkert vara klart irriterande för den familj där pappan inte kan hitta någon period att ta ut sin ledighet de första åren.

Men även de mest extrema svenska kvoteringsförslag som diskuteras är väldigt försiktiga i jämförelse med detta: tänk om vi skulle ändra till att pappor:

  • måste ta ut föräldrapenning och inte får jobba under sina pappamånader.
  • måste ta ut dessa pappamånader precis en viss period som staten bestämmer, oavsett hur det passar

Det vore ett otroligt hårt styrt system som uppenbarligen ger onödiga konsekvenser av att bli förälder.

Men detta har EU bestämt nu. Fast för mammor bara. För en tid de tycker är lagom att vara hemma med sitt barn, 1,5 månad. Jag kan inte förstå det alls. Hur kan man förbjuda människor att arbeta?

Det är inte svårt att tänka sig mammor som faktiskt är pigga och kan och vill jobba. Det kan passa väldigt dåligt att göra det precis en viss vecka eller en viss dag, även om de tänkt vara hemma mycket totalt. Det är svårt att se argument till varför det skulle vara förbjudet enligt lag att kunna välja period man ska vara hemma med sitt barn.

Jag undrar också om studier är tänkt att vara inkluderade i detta. Det skulle kunna innebära ekonomiska problem för studenter som har en examination under det aktuella tidsspannet eller studenter som varit sjukskrivna inför förlossningen. Man kan också behöva läsa om ett år extra. Jag har tenta inom någon vecka efter min förlossning, men självklart kommer jag gå och skriva den om jag inte mår jättedåligt, jag kommer ju att ha pluggat inför den i tre månader redan.

Förslaget är så uppenbart korkat att jag hoppas att det finns något kryphål så att Sverige slipper införa sådana här regler. eller att man bara skiter i det. Datalagringsdirektivet antogs 2006 och har inte implementerats än. Hur man ska kombinera ihop förslaget med andra ersättningssystem borde också ta tid att arbeta fram. Men det här är ändå oroväckande.

Tillägg: Jaha, det fanns visst t.o.m. svenskar som drev detta. S tyckte att det var bra och röstade för… V och FP verkar iaf väldigt emot.

4 thoughts on “korkat förslag antaget av EU

  1. Som vanligt blir det problem för dem som inte lever enligt normen. Som du säger, om man pluggar, har eget företag, jobbar deltid, jobbar timmar, pappa arbetslös och so on. Att det ska vara så förbannat svårt att få välja själv hur man vill göra. Det hade aldrig funnits på min karta att skriva en tenta efter förlossningen, jag orkade ju inte ens med att folk kom hit för att titta på Albin och dricka kaffe som de själva satte på medan du kanske fixar det finfint! Poängen är ju att alla är olika och kanske systemen bara kunde fått vara det också!

  2. Mm precis! Normen är liksom genomsnittligt tilltufsad. Klarar man sig bättre eller sämre, då verkar systemet inte så tolerant. De som tar bussen hem samma dag kan väl få jobba om de vill, och de som knappt klarar att ta hand om sig själva borde få vara sjukskrivna istället för att förutom sig själv dessutom ta hand om sitt barn (och dess syskon…) För sjukskrivning verkar också väldigt svårt idag.

    Jag räknar nog med det värsta för allting, att jag får sitta i rullstol de sista tre månaderna och får men för livet efter förlossningen. 😀 Så det är liksom planerat för. Men jag planerar för att allt går jättebra också, så att det finns en bra (=inte onödigt livsinskränkande) lösning då med.

    Hur länge var du så sliten att du helst inte ville träffa folk? Det låter liksom som det vanliga, känns bra att vara förberedd på typfallet. 🙂

  3. Och ja sjukt störigt att man filar på att optimera systemen för de vanligaste människorna och knappt tänker på de du räknar upp, studenter, egna företagare osv. Debatten kan kännas ganska konstig om man inte precis tillhör gruppen heterosexuell kärnfamilj med fast anställning och lagom-värderingar just för det året.

  4. Jag läser min egen blogg sen den tiden och försöker minnas. Vad jag minns var att här kom nån slags vändning: http://madeleine-h.blogspot.com/2009/03/trott.html

    Det tog mig alltså en månad att känna att allt inte var pest och sen ytterligare en månad för att känna att jag hade koll. Men om du läser min blogg från den tiden accepterade jag inte bara att livet var rätt tufft utan sömn och att det inte skulle återgå till det vanliga dagen efter han kom ut.

    Min erfarenhet från att få barn är att inte ha en endaste förväntning i början utan bara som du, förbereda sig på det värsta. Livet kommer tillbaka men kanske inte dag 1. Har barnet kolik är det ju 3mån vanligtvis med mycket skrik och därmed lite sömn.

    Jag ville ju inte heller riktigt ha barn så som du kanske velat. Jag kände väldig press över att jag inte skulle bli en sån tråkig person som jag tyckte föräldrar var. Nu är jag det ändå för jag orkar inte så mycket annat 😉 Men det fattade jag långt senare. Att bli gravid och få barn är nog en av mina största kriser här i livet och så måste det nog inte vara. Det är ju klart en förändring för alla mer eller mindre.

    Nästa barn tänker jag isolera mig och bara vara mer, inga krav på mig själv whatsoever. Albin får fortsätta på förskolan trots jag är hemma om jag tycker det behövs osv.

Kommentera

