namnfunderingar

Casper, det tycker jag är väääääldigt fint.

Kanske, kanske kommer det finnas en Casper Ove Johannes Nettelblad från våren 2011?

Andranamnet Ove var enkelt, ett sött och bra pojknamn. Dessutom heter min pappa så. Casper har vi funderat mer över:

  • Jag och Carl tycker att Casper är fint
  • Casper kan vara sött, tufft eller elegant, beroende på vilken stil man väljer.
  • Det finns ingen tydlig bild av hur en Casper är. Jag känner inte ens till några Casper i historien, från filmer eller från min bekantskapskrets så vår Casper kommer att få definiera vad namnet innebär utan större förväntningar. (Uppdatering: En av de tre vise männen hette Casper, spöket Casper känner en yngre generation till och jag tänker möjligtvis på Casper, Jesper och Jonatan, men jag har inget jättestarkt intryck av hur en Casper är.)
  • Det finns en stark Casper-tradition i släkten.
    Många i Carls släkt har hetat Casper/Caspar sedan 1725. (Eller 1544, om Nettelblad-släkten är släkt med Nettelbladt-släkten.) Det är Casparius, Casper, Caspari, Caspar, Erik Casper, Alfred Casper, Sven Casper, ja alla möjliga sorters Casper genom århundradena.
  • Ingen nu levande heter Casper Nettelblad idag (i hela världen, vad jag kan hitta).
    Caspar som mellannamn: flera Nettelblad/Nettelbladt
    Caspar som tilltalsnamn: 1 Nettelblad/1-2 Nettelbladt
    Casper som mellannamn: ett helt gäng Nettelblad/Nettelbladt
    Casper som tilltalsnamn: Ingen! (Än)
    K-varianterna: Inga.
  • Lagom vanligt
    Casper ligger på plats 50 år 2009, plats 45 år 2008. Dvs. inte alltför populärt så att alla barn i klassen kommer att heta samma, men inte jättekonstigt heller. Däremot är det ganska nytt att fler än enstaka barn heter Casper alls, det finns ingen lång tradition av Casper som namn. Så det verkar vara en tillfällig trend att det ens finns med på topp 100-listan och sådana namn kan vara lite pinsamma tycker jag. Men att heta Casper som Nettelbladare är ingen ny trend i alla fall. Det är bara 351 barn födda 2009 som heter Casper, så det är ju ingen epidemi hur som helst.
  • En eller tvåstavigt namn känns lagom till ett trestavigt efternamn, annars är de flesta fina namn jag kommer på trestaviga.

Så det lutar starkt åt Casper, men vem vet vad som händer när man ser barnet? Eller om något supernamn kläcks? Jag är ju lite förtjust i namn som någon viktig historisk person har hetat också. Könsnuetrala namn vore coolt också, men inget kändes riktigt rätt. Arbetsnamnet tills vidare är i alla fall Casper.

Casper, vi längtar efter dig!

6 thoughts on “namnfunderingar

  1. Det är ett jättefint namn!

    Modigt att gå ut med det innan, jag sitter själv som en mussla för jag inte vill någon ska sno namnet. Lovar såklart att om Albin får en lillebror blir det ingen Casper, fast hade det varit ett problem egentligen? Hur nära vänner och nära boende ska man vara så det blir ett problem när barnen får samma namn.

  2. Tove: Hehe ja spök-Casper finns det, har ingen relation till den figuren själv dock. Kasper och Jesper och Jonatan finns det förstås också. Och Kasperdockor. Men äh, ganska lite och det funkar bra ändå. 🙂 (Förresten har jag inte tänkt på Tove/Ove. :D)

    Madeleine: Det där med att sno namn är lurigt. Vore ju jobbigt någon typ paxade massor av namn, innan personen ens visste att den skulle få barn. Det kan liksom bli lite omöjligt att ta hänsyn till allt sånt.

    En annan jobbig sak, om man verkligen bestämt sig för ett namn men inte sagt det, och någon annan snor det av misstag typ… Hoppas jag inte ”snodde” någons. 🙂

    För min egen del spelar det dock ingen roll om kompisar skulle döpa sitt barn till samma, om de inte är väldigt jämnåriga så att de kan hamna i samma klass eller så att de kommer att umgås mycket att det blir opraktiskt. Men jag känner inga gravida som jag skulle bli upprörda om de väljer samma namn så det känns lugnt.

    Kommer bli less den dag det döps en till just Casper Nettelblad däremot, men det har jag räknat med kan hända och det går ju inte att påverka.

    Linda: Ja får se om man ändrar sig när man står där med barnet i famnen! Man vill ju ha ett namn som verkligen känns rätt. Är Felix ett alternativ denna gång också?

  3. Nej, Felix är inte ett alternativ den här gången faktiskt. Känns inte rätt alls. Däremot har jag faktiskt funderat på Kasper för jag har ju redan en Jesper 😉

    Men jag har ju bestämt att jag väntar en flicka så det funderas mest på flicknamn. Saga, Alva, Maja, Molly osv Tyvärr har jag och sambon inte alls samma smak i vad som är ett ”fint” namn…

Kommentera

