preliminär födelsedag: 2/3-2011

Läkarsamtal – check!

Sammanfattning:

Möten

  • Läkaren kollade om jag bestämt mig om snitt nu, för sist vi pratade var i vecka 12 och de brukar kolla även senare innan de sätter igång den processen mer på allvar. Och bestämt mig har jag ju. Så var det inte mer med det.
  • Hon skickar en remiss till narkosläkare för att diskutera bedövning. Det skulle gå ganska snabbt, men åtminstone innan jul ska jag dit.
  • Hon tidigarelade ultraljudet för att kolla om min moderkaka växt upp sig eller ligger lågt fortfarande, vilket är bra att veta inför jul- och nyårsresor till Graninge och Spanien (liksom- hur bråttom skulle det vara att göra snitt om det sätter igång vid olämplig tidpunkt).  Bra att veta allmänt så jag slipper tänka på det också. Så det blir någon gång innan jul det också. Dock väldigt ovanligt att den inte växer upp när livmodern gör det, sa hon, så det borde inte vara något.
  • Jag ska träffa henne vecka 2 igen för att bestämma snittdatum. Det brukar bli en vecka innan beräknat förlossningsdatum, så hon gissade på den 2/3, vilket är en onsdag. (Bara det inte blir i februari är jag nöjd.)

Information om snittet

  • Man kommer dit dagen innan och skriver in sig, träffar läkaren man ska ha (om det inte är en måndag man får, för då kan det vara en annan läkare, men mitt ligger ju mitt i veckan så det verkar lugnt), kollar runt lite var man kommer att hamna efteråt och sånt.
  • Det var viktigt att kontakta dem snabbt om man fick värkar, eftersom det kan finnas patienter som kejsarsnittas urakut och i ett sånt läge får man förstås vänta om man inte är i samma kris. Jag frågade om man kunde kolla själv hur mycket man hade öppnats, eftersom man kanske inte visste vilken typ av värkar man har. Men att kolla själv var inget märkvärdigt, bara fingrar som användes. Snarare lite svårt att komma åt själv, så hon hade inte hört att andra brukade göra det.
  • Jag får räkna med att ligga inlagd 2-3 dagar, även om det finns vissa som åker hem samma dag, men det var ganska ovanligt. 2-3 dagar är ju ingenting, bara Carl får vara med. Men pappan är bara garanterad att få stanna 1 dag i Uppsala, så jag hoppas att det är lite folk inlagda precis när jag ligger där. (Och för framtiden- att de bygger något mer patienthotelliknande så att man kan dela rum den tid man måste stanna på sjukhuset. Jag ska påpeka det för någon i landstingsstyrelsen vid tillfälle. 😉 ) Aurorabarnmorskan sa tidigare att hon kanske kunde fixa så att partnern kunde få stanna kvar längre än en dag om det var ett viktigt önskemål, men jag undrar om hon inte hittade på för att jag skulle tycka om henne och vilja komma på ett till samtal utöver tvångssamtalet? För stanna kvar och ha eget rum borde väl många vilja?
  • Det brukar vara två läkare och någon operationssjuksköterska som är närvarande vid ingreppet. Det var ett ovanligt snabbt och lätt ingrepp för att vara kirurgiskt sa hon, ingår in grundutbildningen för alla obstretiker. Så det var inget att oroa sig för om jag behövde göra det utomlands eller på sämre sjukhus, annat än att andra länder ofta har större problem med infektioner.

Kul att höra lite mer och -nästan- få ett datum när det händer på riktigt! (Ja det är nog mer ett datum än de flesta alls får, eftersom barn verkar komma lite när de vill oavsett vad man räknat ut.)

2:a mars alltså!

Kommentera

