informationsförbud

Det är så coolt att det har kommit någon droppe ur brösten ibland nu. Jag kan inte bara bygga människor – jag kan tillverka mat! Värsta bästa människo- och matmaskinen!

Men att kolla upp ersättning känns det ändå som att det börjar bli dags för, vem vet hur det blir till våren och då lär jag knappast ha så mycket tid till efterforskningar. Och jag vill inte stå där i affären och bara ta något skräp slumpmässigt.

Så jag googlar lite. Och inser… att det inte finns information! Kollar tillverkares hemsidor, men det står bara tips om amning, inget om deras bröstmjölksersättning.

Semper svarar såhär när jag frågar dem om ersättning:

”Hejsan Jessica,
Tack för din fråga. Det är enligt lagen (WHO-koden) förbjudet för barnmatsföretag att marknadsföra  modersmjölksersättningar, syftet är att befrämja amningen. Ej heller får vi ge information direkt till föräldrar (utskick, reklam, information på hemsidan mm). Vi arbetar så att BVC får information av oss om våra produkter och sköterskorna ger i sin tur vidare information till föräldrar.

Ta  kontakt med ditt blivande BVC och diskutera med sköterska där om modersmjölksersättning. Du är varmt välkommen med frågor direkt till Semper konsumentkontakt också! Lycka till”

Okej, de har inte alltid färskt dricksvatten i Afrika, ganska hemskt. Det finns barn och mammor som svälter i Afrika. Också jättehemskt. Men skulle inte jag som bor här i Sverige få lite information om hur mitt barn inte ska svälta?

Blir lite misstänksam mot det här med amning. Finns det kanske inga hållbara argument? Är det bara om jag tvingas eller luras som jag kommer att vilja amma? Eller varför skulle jag annars inte kunna få information?

(Jo jag kan ju fråga BVC. Men nu är det reglerat i socialstyrelsens föreskrifter vad de får uttrycka och inte uttrycka när det gäller amning. De har som uppdrag av förespråka amning och är förbjudna att inte göra det. Sådana källor till information saknar trovärdighet och källor utan trovärdighet är inget jag kan fatta beslut utifrån.)

2 thoughts on “informationsförbud

  1. Jag vill amma för att det är naturligt, det är det bästa för mitt barn och först och främst, det är enklast 😉 Man har alltid med sig maten, den är i rätt temperatur och den är anpassad för mitt barn.

    Men jag har förstående för att det inte passar alla. Tror man rekommenderar att amma till barnet är 6 månader men många börjar med ersättningar tidigare. Jag ammade min pojke till han var 9 månader, hade han inte börjat bita mig hade jag nog fortsatt 😉

  2. Mm verkar praktiskt att alltid ha maten redo! Och mysigt…

    Men man kan ju undra, om allt detta bra inte är bra nog för att övertyga, hur bra borde då inte ersättning vara? Eller är det något i argumentationen om hur bäst det är för barnet som inte håller för granskning?

    Och om det är farligt med ersättning, liksom alkohol och nikotin som också marknadsförs med strikta regler, då borde det kanske informeras mer om så att man inte skadar sitt barn i onödan när man väl måste ge det.

    Men det verkar ha många fördelar att kunna amma, helt klart. 🙂

Kommentera

