första BM-kollen

Tog på mig dubbla strumpbyxor, en fodrad kjol (med resår förstås), strumpor, tjocksockar, nya vinterkängorna och allt annat man behöver för att cykla in en sväng till stan. Det var nämligen dags för första barnmorskebesöket sedan inskrivningen!

Jag blev extra glad när jag kom fram och såg Carls cykel på parkeringen. Han hade landstingsstyrelsemöte idag och eftersom jag inte fattat att man skulle boka in BM-träffen själv blev det lite hastigt påkommet. Så det krockade med mötet. Iofs var det ingen direkt viktig träff, så jag orkade inte bry mig om att boka om. Men det är ju ändå trevligt att vara med båda två. Blev lite överraskad att höra att han slutade lite tidigare så han var där före mig t.o.m.!

Det här hände:

  • Magmätning. Magen var 22 cm från blygdbenet till toppen. Det var på undre normalgränsen, vilket var rimligt. Nu ska vi hålla koll på Casper så att han följer sin kurva. Känns skönt att det antagligen inte blir någon 5 kg-baby iaf. 🙂
  • Ny blodprov togs för att kolla blodgrupp, eftersom jag är gift nu. Fattar inte grejen alls men det spelar ju ingen direkt roll heller eftersom vi ändå tog blodprov för blodvärde. Jag var RH+ iaf, vilket kändes himla bra så jag slipper sånt krångel om barnet är RH+. (Och blodgrupp 0 vilket inte spelar någon roll för så mycket.)
  • Blodvärdet hade inte gått upp och var lite lågt än, 106, lägre än vid inskrivningen. Men inte så att det var illa. Tanken var ju att jag skulle äta Duroferon, men det har ju inte funkat så jag har ätit Hemofer istället vilket egentligen är mer järntillskott än tänkt för blodbrist. Eftersom Hemofer inte räcker ska jag testa Niferex. Den skulle vara kraftfull som Duroferon, men potentiellt ge andra (mindre) biverkningar.
  • Kolla vikt: 56,7 kg så jag har gått upp 5,7 kg hittills. Det verkar vara rimlig viktuppgång tyckte BM.
  • Kollade blodtryck, men det var som det skulle, snarare i underkant. Är det högt kan det vara havandeskapsförgiftning på gång, men jag håller också koll på huvudvärk och svullenhet som är tidiga tecken på havandeskapsförgiftning.
  • Kollade glukos i blodet, men det var inga konstigheter. Så ingen graviddiabetes här inte.
  • Vi pratade lite om min lågt sittande moderkaka och att jag får vara uppmärksam på blödningar. Fick datum för moderkakskoll: 22/12. Om den inte flyttats upp får man hålla extra koll, eftersom den kan orsaka blödningar och problem som gör att man måste snitta ut barnet akut.
  • Jag ska hålla lite koll så att Casper fortsätter att röra på sig lika mycket som nu. Om vi blir osäkra kunde vi klämma lite på magen och dricka kallt vatten, då brukade de visst vakna till om allt är som det ska.
  • Fick informationen att jag ska kontakta förlossningen om något akut händer nu, till skillnad mot tidigare då jag skulle kontakta gynakuten. Det är liksom ett riktigt barn i mig nu!
  • Fick ett moderskapsintyg att skicka till försäkringskassan. Borde snart ta och registrera oss för föräldrapenning, så det blir att kolla upp massa tråkiga, krångliga saker. När vi orkar…

Ja, det var första BM-träffen. Kändes bra att allt var okej.

Eller oj, det roligaste: vi lyssnade ju på hjärtat också. Väldigt mysigt. Det slog snabbt och fint, cirka 130-140 slag i minuten.

One thought on “första BM-kollen

  1. Ping: moderskapsintyg « Nettelbarn

Kommentera

