föräldrapenning samtidigt som studiemedel

Idag har jag pratat med Försäkringskassan, FK, om föräldrapenning, FP, när man är student. Det lät förvånansvärt bra! När man ska kolla upp själv kan det vara bra att få idéer till vilka frågor man behöver ställa och då kanske man kan ha nytta av en sammanfattning av vad jag har uppfattat när jag chattat med handläggare på FK under dagen.

CSN:s studiemedelssystem och försäkringskassans föräldrapenningssystem verkar inte sammankopplade.

Att ta ut FP samtidigt som studier (med eller utan studiemedel)
Helger är alltid fritt att ta ut FP för som student. När det gäller vardagar blir det några olika fall:

Är man registerad för studier på deltid är det inga problem alls att ta ut FP för de dagar man inte studerar och är hemma med barnet.

Är man registerad för studier på heltid (med eller utan studiemedel) behöver man informera FK om hur studierna är upplagda för att det ska kunna vara möjligt att vara hemma med barn samtidigt. Regeltexten säger såhär:

”En förälder som bedriver bundna heltidsstudier kan normalt inte anses uppfylla kravet på att samtidigt vårda barn i den utsträckningen att föräldrapenning kan betalas ut. Om studierna är förlagda så att föräldern ändå kan anses uppfylla vårdnadskravet kan dock föräldrapenning betalas ut.”

Jag försökte kolla vad som räknades som bundna och att vara förlagda så att man kan uppfylla vårdnadsbehovet. Svaret lät väldigt enkelt och rimligt: Man skulle vara med barnet den dagen och kunna ta hand om barnet. Hemma eller borta spelade ingen roll, inte heller om man pluggade eller inte pluggade. Några exempel som de menade uppfyllde detta:

  • Distansstudier
  • Att plugga hemifrån trots att man egentligen har schemalagt
  • Att ta med barnet till skolan
  • Att plugga in material på kvällarna/helgerna/andra dagar

Det verkar alltså helt okej att ta ut FP samtidigt som man är registrerad heltid och tar studiemedel för heltid – enligt FK. Den andra delen är om det är okej för CSN, vilket FK också påpekade att jag fick kolla upp.

Att ta ut studiemedel samtidigt som föräldrapenning
Detta står klart och tydligt som en ”vanlig fråga” på CSN:s hemsida: Från CSN finns inga hinder att ta ut studiemedel och föräldrapenning samtidigt. Det vanliga gäller för studiemedel:

  • ta 75% av veckorna man är registrerad på, t.ex. 22,5 poäng för heltidsstudier för en termin
  • nivå av studiebidrag och studielån justeras utifrån inkomster utöver studiemedel

Från våren 2011 är fribeloppet 68 480 per termin. Eftersom föräldrapenningen är 180 kr per dag för den som inte har SGI skulle man kunna ta ut 380 FP-dagar innan man når fribeloppet, vilket är uppenbart omöjligt på ett halvår. Så länge man inte jobbar eller har annan inkomst som räknas dit, är det alltså fritt fram att inkassera föräldrapenning utan att studiemedlet påverkas.

Slutsats
Jag kan vara hemma med barnet när jag känner för det och då få ut både föräldrapenning och studiemedel, så länge jag tar 22,5 poäng innan höstterminen börjar. Och håller mig under fribeloppet (vilket jag gör om jag enbart har full FP).

Pengar som jag hittills räknar med att få blir alltså:

  • Studiemedel
  • Extra studentbarnbidrag
  • Föräldrapenning för de dagar jag är hemma med barnet

Sedan ska jag kolla upp jämställdhetsbonusen och extra föräldrastudentlån från CSN. Och SGI-grejor. Och föräldraförsäkringsvillkor för Carls jobb. Och massa annat, inklusive saker jag inte ens vet än. Det är många olika delar att pussla samman! Känns bra att den första punkten tycktes så rimlig och smidig i alla fall.

2 thoughts on “föräldrapenning samtidigt som studiemedel

    • Japp! Kravet är att man vårdar barnet och inte lämnar bort barnet till någon annan.

      I min kommun finns vårdnadsbidrag och vårdnadsbidrag kan man också ta samtidigt som studiemedel (men inte samtidigt som föräldrapenning). Då fick jag 3000 skattefritt i månaden från att mitt barn fyllt 1 år. Så det kan vara ett alternativ också om du inte tänkt på det.

      Vad pluggar du? Lycka till. 🙂

Kommentera

