bye bye bil

Jag och Carl hade funderat på att skaffa bil nu när vi får barn, eller ja helst t.o.m. innan så att jag kan förflytta mig till skolan lättare som höggravid. När barnet väl är här är det förstås praktiskt från första dagen då man åker hem från sjukhuset, till kommande sjukhuskoller eller bara för att göra vardagen smidigare och minska stress. Vi hade tänkt oss en Ampera, en elhybrid som gör att det inte ens kostar någon bensin att åka runt i stan – den går 6 mil på enbart batterierna. Otroligt skönt!

Men bilen kommer inte ut på Europamarknaden förrän sent 2011 och för någon månad sedan kom Europapriset: 400 000!

Det är ju helt orimligt mycket alltså, även om man drar av miljöbilspremien och tänker lägre driftskostnader.

Vi skulle kunna skaffa någon annan liten bil bara, men vi vill verkligen ha ett miljövänligt transportmedel. Det känns inte heller så akut med bil utan snarare läge att kolla igenom bilmarknaden noggrant för fler bilmodeller som skulle kunna vara aktuella t.ex. när lillen ska börja förskola.

Eftersom jag fått dubbdäck i julklapp borde jag klara mig fint med cykel fram till förlossningen. Mår jag riktigt dåligt någon dag finns alltid nödlösningen med taxi, kostar 160 kr, typ väldigt onödigt men det ryms t.o.m. i studiemedelsbudget.

När Casper kommit kan han åka sele när vi cyklar och så småningom cykelbarnstol. Babyskydd/bilbarnstol köper vi oavsett om vi har bil själva, ifall vi får låna bil eller åker med någon annan.

Bil för att storhandla slipper vi i alla fall bekymra oss över när vi bor granne med Ica Maxi och Coop. Däremot har vi funderat på att införskaffa oss en pulka för att dra hem varor på vinterna. 🙂

3 thoughts on “bye bye bil

  1. Och Sunfleet! Mitt ständiga slag för världens bästa bilpool 🙂
    Som student är det en väldigt låg månadsavgift! Det byggs ut hela tiden och kommer fler bilar och bättre förmåner.

  2. Ping: att cykla med barnet « Nettelbarn

Kommentera

