Föräldrautbildning tillfälle 1

Om jag ska gå på fler föräldrautbildningar måste jag nog göra andningsövningar för att ta mig igenom det. Det var så otroligt tråkigt och meningslöst att sitta av, fick nästan panik, trodde aldrig att två timmar skulle ta slut. 

Att sitta och få icke-information när det dessutom är uppenbart att ingen vet vad de pratar om är som att ha någon som skriker i mitt öra för att påminna mig: Det finns så mycket jag skulle vilja veta, men ingen att fråga. Känns tomt och ensamt.

I alla fall, punkter vi gick igenom i går:

  • Förväntningar på kursen.
  • Förväntningar på förlossningen och målbilder.
  • Anknytning till barnet.
    Allmän information om anknytning. 
    Meditationsövning för att knyta an till barnet i magen. Partnern satt bakom mamman, båda höll om magen och blundade medan bm pratade om olika saker som barnet i magen skulle kunna tänkas sysselsätta sig med (sträcka på sig, dricka, hicka, kissa, osv.) 
  • Andning. 
    Allmän information om andning och på vilka sätt det är viktigt. 
    Andningsövningar med olika typer av andning där partnern la händerna på olika ställen på ens rygg för att man skulle känna att man kunde styra hur man andades. 
    Simulering av värkar genom att partnern nöp mammorna i benet olika hårt, som olika faser i en värk, och mammorna övade på att fortsätta att andas.
    Övning att spänna vissa delar av kroppen och samtidigt andas och slappna av i övriga delar, partnern kontrollerade spänning och uppmuntrade till avslappning.
  • Förlossningen.
    Olika faser samt bilder på hur bebisen tar sig ut.
  • En dietist informerade om kost under graviditeten och uppladdning inför förlossningen.
2 thoughts on “Föräldrautbildning tillfälle 1

  1. Kära hjärtanes! Jag fasar lite inför vår första träff på måndag. Jag tror inte att det kommer ge mig så mycket alls, förutom möjligen en psykologisk påverkan att ”snart kommer barnet”. Vilket kanske inte ska förringas. Jag hoppas verkligen att jag kan hitta en kompis där, men det känns nog döfött också.

    Hoppas verkligen det blir bättre till nästa gång!

Kommentera

