Philips Avent SCF302 till Jessicas mejeri

Nu är en amningspump inhandlatd En ny, elektrisk Philips avent uno blev det. Några anledningar:

Att alls amma
Själva grejen att min kropp producerar något ätbart är lite häftig. Alla påstådda positiva effekter är jag inte så övertygad om, så det är inte alls självklart att göra det. Men kul att prova.

Att alls köpa en amningspump
Det kommer vara väldigt överflödigt om det knappt blir någon amning. Jag kommer liksom inte att göra det om det plågar mig på något sätt eller får mig att må dåligt eller tycka att barnet är jobbigt.

Men om jag nu i alla fall ska ge det en chans testar jag gärna alla möjliga sätt för att veta hur det funkar.

  • Jag känner inget behov av att vara uppbunden till barnet dygnet runt, så det verkar väldigt praktiskt att kunna pumpa ur och ha lite på lager om jag inte har lust att amma ibland.
  • Eller kunna pumpa ur för att det spänner.
  • Carl skulle helst mata med bröstmjölk, men har ju förstås ingen. Han har nog högre tro på bröstmjölk än jag och han kan ju få ha lite medbestämmande över matningen även om jag har vetorätt i frågan.
  • Det är inte heller säkert att barnet har så bra koll på sugandet och då kan det ju vara bra att kunna fixa ut mjölk ändå.
  • Det kan vara bra att ha sparat lite om det blir problem med amningen någon period.

Att köpa en elektrisk
Man kan förstås pumpa ur själv med bara händerna, en del klarar inte av någon bröstpump. Man kan också köpa en manuell bröstpump. Det verkar en del föredra framför elektrisk (utöver att manuella är billigare alltså). Men mågna föredrar också elektrisk och har jag en sådan kan jag ju även använda de andra två sätten om jag skulle gilla något av dem mer, så det är bara bonus att kunna välja mellan fler sätt att testa. Dessutom verkar det skönt att bara slå på den och inte behöva sitta och pumpa själv… det verkar ju kunna ta typ evigheter att få ut den mjölk man vill ha ut.

Att köpa just den här modellen
Kollade upp lite olika elektriska modeller. En enkel, för ett bröst kändes ganska självklart. En som är till för att användas mer regelbundet lika så.

Märke var lite lurigare. De två största är Philips Avent och Medela Swing. I recensioner tycktes Medela få större andel positiva kommentarer än Philips.

Men det som de klagade på med Philips var att den var krånglig att montera och ta i sär, och det känns som att man väl bara kan lära sig.

En annan skillnad som recensenterna tog upp var att Medela upplevdes som att den pumpade effektivare, hårdare och snabbare vilket uppskattades medan Philips var mjukare. Men jag tycker att det låter ganska bra med något som pumpa lite mer åt det försiktigare hållet, dessutom skrev någon att de tyckte att den var lika effektiv, men att man var tvungen att trycka den hårdare mot kroppen än man gjorde med Medelan.

När det gällde mjölkspill som man behövde rengöra pumpen från verkade fler klaga på Philips än på Medela, men det var inte jättetydligt. Osäkert också om det var äldre eller nyare modeller klagomålen gällde. Men en relevant poäng ändå.

Medela är vanlig att användas på sjukhus och att man kan få hyra med sig hem att prova. Det ger viss trovärdighet, även om sådana avtal kan komma till av en slump och bli kvar av slentrian. Men jag såg inget om att Philips användes som sjukhuspumpar.

Medela hade någon slags sugfunktion som automatiskt efterliknade barnets sugandet med snabb frekvens för att komma igång och sedan långsammare för att dricka. Det lät coolt. Men på Philips verkar det istället vara så att man kan ställa in olika frekvens själv. Man pumpar en takt man tycker är lagom och om man sedan trycker på startknappen kommer den ihåg den hastigheten. Det var också smart.

Totalt kändes det som att Medela verkade vara bättre, men inte på något avgörande sätt. Priser vi kunde hitta skiljde sig dock: Medela Swing gick på cirka 1700 nypris och strax över 1000 begagnat. Philips kunde vi köpa för 829:- på webhallen.se, vilket för övrigt var billigare än begagnatpriserna jag hittade då. Och en ny är dessutom helt oanvänd och har full garanti.

Så det blev en Philips Avent SCF302. Det var med lite grejor som nappflaska och amningsinlägg. Den ser jättefin ut och var rolig att testa så nu ser jag t.o.m. fram emot att experimentera med mjölkning! Tänk att jag kan göra egen mjölk, så jäkla coolt. Jag älskar ju mjölk. Har funderat på lite recept om jag ska laga något själv av mjölken. Typ pannkaka kanske. Eller något ostigt. Muuu! 🙂

4 thoughts on “Philips Avent SCF302 till Jessicas mejeri

  1. Toppensammanställning, tack! Det var faktiskt en himla skillnad i pris på Medela och Phillips, jag förstår att det blev Phillips:en. Jag tar gärna ett utlånade senare om/när du provat den (och du har tid/lust att skriva något om det).

  2. Väldigt bra sammanfattning! Jag valde en manuell variant, om inte den funkar (typ att jag får mjölksyra i armen som pumpar) så blir det nog en likadan som du har skaffat! Jämförde du priser hos internationella återförsäljare också?

  3. Ja det är ju bara att skaffa en elektrisk om man gillar pumpen men tycker att det är jobbigt, men hur jobbigt kan det vara, egentligen…

    Kollade lite grann bara på utländska priser, såg inte något som gjorde att det kändes värt med frakt och andra extraavgifter. Men det var ingen grundlig koll så man borde säkert kunna USA-fynda eller så!

  4. Begagnade fanns massor av billiga på utländska siter dock, det blir ju liksom större volymer av allting så att precis det man vill ha faktiskt finns. Men jag har aldrig köpt något begagnat från något annat land så jag vet inte ens hur det funkar. Det känns lite osäkert också. Men det är ganska dåliga argument.

Kommentera

