foglossningsanpassningar

Har inte testat TENS:en än. Att smärtlindra medan jag går låter lite dumt, för då kanske jag överanstränger mig och blir sämre. Och när jag sitter eller ligger ner har jag inte ont.

Sjukgymnasten hade inget foglossningsbälte hemma men jag fick tipset att knyta en icke-elastisk sjal runt höften för stabilisering. Det låter i alla fall som att det inte kan bli värre av det. Så nu har jag knytit dit en. Men hur hårt måste man knyta? Antingen stoppas blodet upp i hela kroppen eller så känns det som den sitter slappt. Kanske skulle fått en instruktion där. Ska testa över dagen iaf. Det kanske kan förebygga mer smärtor och jag vill ju inte bli sämre. Det känns lite afrikanskt med höftsjal…

Akupunktur kunde man få när man hade foglossning.  Jag har testat det några gånger förut när jag hade ont i ryggen, men jag tyckte mest att jag blev öm och kände obehag efteråt. Är inte jättesugen på det, men jag kanske ändrar mig.

Jag fick lite rörelseövningar också, så att jag inte håller benet för stilla. Sedan drog sjukgymnasten i benet, väldigt hårt (eller han sa att han drog lätt, men det var så att foten höll på att lossna så viss kraft får man säga att det var). Det kunde hjälpa vissa och gjorde det inte ont rekommenderade han att testa det. Ska låta Carl dra lite i mig när han programmeringstävlat klart, för det är en sån dag idag. Tre timmar kvar!

Carl har fått ont i vänster höft också förresten, jag tycker att det är otroligt roligt! Har han sympatifoglossning liksom? Men vi var ju ute och gick i nästan en timme häromdagen, väldigt långsamt och onaturligt, och han gick liksom i takt med mig när jag haltade fram på kryckorna så han snedbelastade väl sig själv lite. Det gör dock bara ont när han går långsamt.

Igår fick han gå och handla själv förresten, p.g.a. att jag går så långsamt och inte ville gå mer för den dagen. Det har annars bara hänt någon enstaka gång att vi inte handlar tillsammans så det är ganska anmärkningsvärt, det har liksom blivit något vi gör ihop.

Han fick hem 17 kg föda till oss båda och kände sig stolt över att ha fått hem den mängden.

Påminde honom om att jag bär 16 kg extra hela dagarna…

Han påminde mig om att jag inte ens kan gå…

Så okej han var väl duktig då. 🙂

För övrigt har jag upptäckt fördelar med kryckorna, t.ex. att jag utan att gå tillbaka kan tända lyset även om jag glömde det när jag gick in i rummet. Om jag kommer på det inom några steg.

Kommentera

