inskrivning – check!

Nu är vi inskrivna!

Vi ska dit 7.00. De brukar ha två snitt inplanerade, ett klockan 8 och ett klockan 10. Vilken tid jag ska få var inte bestämd, men barnmorskan sa att jag var det enda planerade snittet i morgon så det lär bli 8 om inga akuta dyker upp, antar jag.

När jag la mig på britsen för att ta blodprover insåg jag att det verkligen snart är dags! Blev nervös. 😀 Nu känns det däremot ganska overkligt igen.

Några saker jag fick veta idag:

  • Jag behöver inte tvätta mig i klorhexidin, vilket man gjorde förut. Det nyfärgade håret tackar för det.
  • Det kommer vara cirka 7 personer med vid snittet, 8 med Casper. Men max 10 med studenter. Det är dock bara 4 som är sterilklädda och på magsidan av skynket.
  • Hur snabbt jag kommer på benen kommer bero på hur bedövningen har tagit. Den läggs mellan L3 och L4 och sprider sig sedan över ett område runt där, olika beroende på position: om man står upp kommer den sjunka ner djupt och bara ta långt ner, om man lägger sig ner kommer den åka uppåt mer och ta längre upp. Optimalt tar den bara över magen förstås, men det blir mer eller mindre i benen också. Tar det mycket i benen tar det förstås längre tid att kunna gå igen.
  • Bedövningen kommer göra att blodtrycket sjunker, så efter bedövningen lagts får jag blodtrycksreglerande medel övervakat av narkossköterskan.
  • Det tar 2-4 timmar tills jag kan stå igen. Under tiden övervakas blodtryck och ekg, samt blödning.
  • Det är väldigt sannolikt att vi får eget rum även under ekg-övervakningen eftersom det inte var så mycket patienter just nu, men det beror i slutändan på hur mycket personal som finns tillgänglig. Efteråt fyra timmar får vi garanterat eget rum.
  • Jag såg hur ett rum såg ut.
  • Jag såg en ganska nysnittad mamma som kom inrullandes med sitt barn i famnen.
  • Läkarna var väldigt unga. Jag försökte att inte tänka att de saknar erfarenhet, utan att de kommer vara extra noggranna och ambitiösa…
  • På föräldrakursen som vi gick på efteråt hade ett par redan fått barn, fem veckor för tidigt! Hon var jätteliten och jättesöt. Snart har vi en sån också. Fast förhoppningsvis lite större – den här vägde precis 3 kg (iofs inte superlitet, men Casper ska väga minst 3300 har jag bestämt). 🙂

Ja inte det mest relevanta urvalet av informationen vi fick, men det som var nytt och sådant jag undrat över. 

Det var massor av andra saker också som jag skulle vilja komma ihåg för framtiden, men nu ska jag ta och duscha och packa Caspers kappsäck med Carl!

One thought on “inskrivning – check!

  1. Gud så häftigt! Spännande att få veta hur ett planerat snitt går till. (Har bara hört om akutsnitt). Hoppas du kommer snabbt på benen men viktigast är att allt går bra. Och att tårtan smakar bra. Ska tänka på er imorgon. 🙂

Kommentera

