mera mat!

Idag var vi på kontroll med Casper, 6 dagar gammal. Kände lite längtan att kunna gå fritt utan kryckor när jag såg andra mammor skutta runt med sina bebisar! Men foglossningen har lättat superdupermycket sedan igår, så den är kanske på väg bort.

Casper var lite gul, när hon kollat några gånger med färgmätaren fick hon ett värde över gränsen för att ta blodprov. Han visade sig vara mycket gul! Dock under gränsen för att behöva solstrålning.

Däremot vägde han lite, han har tappat 340 gram vilket är nästan 10% och det är mer än vanligt. Därför ska vi se till att väcka honom var tredje timme, även på natten, och då amma 20 minuter och sedan koppmata 20 ml så att han slipper suga allting. Totalt max en timme, sedan ska han vila upp sig till nästa matpass.

Det är ju lugnt, tänkte jag. Vi har ju undrat vad vi ska göra när han sover och fått rådet att inte väcka. Så det borde ju ändra mycket bara vi väcker och ger honom mat nu när vi vet att han behöver det.

Lätt i teorin.

I praktiken somnar han flera gånger under matningarna. Han verkar inte jätteintresserad att äta så ofta när han snarare tänkt sova. Vi får försöka få fart på honom (och hålla mig vaken…). 🙂 Om två dagar ska vi tillbaka och då har viktminskningen förhoppningsvis upphört och han har gått upp 100 gram.

Ja, hur mysigt det än kan vara med amning är det ju extremt osäkert vad barnet egentligen får i sig. Det skulle man slippa med ersättning – då vet man lätt hur mycket barnet äter varje dag.

För övrigt tog jag bort agrafferna idag också, de där häftklamrarna som istället för tråd håller ihop skinnet. De såg så läskiga ut att jag tänkte att de skulle göra ont att ta bort, men det kändes ingenting. Puh! Jätteskönt att ha dem borta nu, inget att fastna i längre. Håller tummarna för att ärret blir fint!

Men nu tillbaka till tentapluggande och matningspauser!

5 thoughts on “mera mat!

  1. Den där härvan hamnade vi också i, att bvc tjatade om viktuppgång. Det löste sig efter två månader då jag haft ångest över att jag inte räckte till och vi blaskat med den (enligt mig) förbannade ersättningen och jag sen tog beslutet att slänga ut pulvret och alla flaskorna och bara amma i vår takt. Jag önskar bara jag tagit det hela med ro och skitit i deras kurvor från början.

    Vad skönt att fogarna är bättre 🙂

  2. Mm, pulver känns krångligt, liksom måste lära sig först då. Och tetra är dyrt. Ska testa att pumpa och koppa och se om det funkar! Jag hoppas att det här inte är något långvarigt utan bara liksom en komma-igång-grej.

    Mellan vilka åldrar gav ni extra?

  3. Det var kanske 2-3 veckor när han var någon vecka gammal. Hjälpte inget för vikten utan det var när jag släppte alla scheman och lät honom amma så mycket han ville, struntade i ersättningen och intalade mig själv att det räcker med amning som det lossnade. Det är inte så lätt dock för det är ju som du säger, man vill liksom ha nåt mått på hur mycket de får i sig.

    Prova med kopp 🙂 Jag fick inte till det men alla barn är ju så olika att man måste prova allt själv.

    Jag känner mig ganska kritisk till bvc och deras råd. Det finns såklart bra sköterskor där också men min erfarenhet är att de slänger sig med personliga idéer som ibland saknar relevans. Det blir stressande när man som förälder får matscheman, kurvor och sömnmetoder i ansiktet. Sen är det bra de finns och följer upp grejer men jag tycker man får sålla i vad som är medicinskt bra och vad som är godtycke från deras sida.

  4. Nyfiken i en strut: Hur känns det i magen efter att barnet är på utsidan? Känns det ovant när buffandet är borta ”bara så där” eller har man fullt upp ändå? 🙂

  5. Det var jättekonstigt direkt efter, för när jag ligger på rygg är magen verkligen platt. Enorm skillnad från jättebulle till platt! Fick en liten chock. (När jag står upp bullar den ut sig som i vecka 24 typ, så jag är ju inte smal egentligen, men när jag ligger ner är magen verkligen borta!)

    Däremot är jag lite förvånad över att det kändes som att det fortfarande fanns något i magen efteråt. T.ex. när jag vände på mig från sida till sida i sängen så halkade något i magen, precis som när det var ett barn som halkade runt där inne. Mystiskt! Men jag antar att det var livmodern som fortfarande var ganska stor och kanske organ som glider runt. Det har gått över nu.

    Jag har känt fantombuffar några gånger! 😀 Vet inte om det går att förklara med logik… har låtsats att det är någon tarmgrej som bubblar till eller något organ som halkar till en ny plats, så att jag inte känner mig så psykogalen.

    Magen är mjuk och tråkig och extremt ospeciell, men när jag har Casper i sjal känns det ungefär som när han var i magen! Jättemysigt.

    Men jag jättegillade buffarna så det är ändå lite sorgligt att de är borta, trots sjalen som hjälper till.

    Det går förstås att fylla på magen igen, om saknaden blir för stor. 🙂

Kommentera

