Att inte begränsa sig i onödan

Sådant jag trivdes med att göra förut, trivs jag också med att göra nu. Jag är ju samma person. Men exakt vad kan man göra när man har barnet med och vad måste man låta bli? Jag vill verkligen inte inskränka mitt liv på sätt som egentligen inte behövs.

Därför kändes det roligt att höra hur bra det funkar för Birgitta, för hon har med sig sitt barn Stella på mycket saker, t.ex. jobbmöten. Det var en sådan sak som jag tänkte var ganska uteslutet med barn.

Men Stella har varit med då och då sedan hon var 2 veckor. Hon har inför mötena nybytt blöja, hon sitter i sele, i Birgittas knä eller leker i sitt babygym. Nappflaskan står redo. Birgitta har aldrig fått någon negativ kommentar om att Stella är med, tvärtom.

Vilka möten gäller det då? I princip alla sa Birgitta:

  • Stabsmöten
  • Dragningar med Birgittas enheter
  • Inkommande besök från utländska ministrar (ett tag)
  • Regeringsluncher
  • … och alla andra typer av möten förutom Brysselmöten och regerinssammanträden

Idag t.ex. höll Birgitta tal för 200 personer på en internationell konferens om terrorism (bild därifrån, nyhetstext inför konferensen). En medarbetare höll Stella precis under talet, sedan satt Stella med sin mamma längst bak, lämnade bara rummet för några blöjbyten. Det hade gått jättefint. Birgitta sa att hon kunde lova att det var något som de andra deltagarna kom ihåg, så det verkar ha väckt viss uppmärksamhet.

Jag hade nog tänkt att jag behövt barnvakt för att kunna vara med på en sådan sak. För tänk om det blir jobbigt för barnet. Eller om andra skulle känna sig störda, när de rest så långt för att vara med. Eller om.. ja allt möjligt. Jag ska försöka tänka på vad jag själv sätter för begränsningar på vad jag gör och om det verkligen är nödvändigt. Eftersom vi är två går det ju ofta att den andra har barnet, men ibland (som i helgen) är Carl bortrest och det kan förstås även annars hända att båda vi två har aktiviteter samtidigt.

För Caspers del kan jag kanske fråga mig från gång till gång om det verkligen spelar någon roll var jag befinner mig, bara han får vara i min famn och mysa. Det måste förstås inte handla om möten, utan rent allmänt saker som man gjorde förut som man inte har tänkt sig är möjligt att göra med barn.

Och skulle någon nu tycka att det känns fel med ett barn närvarande kan jag ju alltid påpeka att det är accepterat med barn på mer formella tillställningar än de jag går på. Men kanske skulle ingen ens bry sig? Det kanske ofta handlar om ens egna föreställningar om hur saker går till och vad som är accepterat och inte.

3 thoughts on “Att inte begränsa sig i onödan

    • Ja precis, nog sjutton ska man väl kunna göra det själv då också.

      Oh babysim är jag ju väldigt nyfiken på !

      Vem var den andra personen? Samlar på sådana nämligen!

  1. Jag tycker man ska göra det som passar en själv, barnet är det sista som bryr sig, som du säger själv, är han med dig är han nöjd ju. Om någon annan har problem att du har Casper med dig är det ju deras problem, inte ditt. Nu har jag inte gjort så mycket formella saker med barn men väl mycket annat i hobbyväg. Folk brukar tvärtom tycka det är rätt roligt när man sin lilla med dig. Så strunt i alla föreställningar och kör er grej! Kommer att bli super tänker jag 🙂

Kommentera

