depressionsstudie

Jag deltar ju i en studie om förlossningsdepression. Resultat från en lite mindre studie som är föregångare till denna står ju då och då i tidningen, t.ex. om vilken tid på året man får barnet, vilket kön barnet har och sånt. Men resultatet från delen jag ingår i kommer först om 1-2 år. Bara hittills har de kollat 1000 mammor.

De har hittills tagit massa blodprover från mig och moderkaka, mycket biologiskt fokus.

Jag har fyllt i massa formulär vid olika tidpunkter, de har främst handlat om ifall man har tidigare erfarenheter som varit mentalt påfrestande och om förlossningen och graviditeten var besvärlig.

Vissa får också delta i en ytterligare undersökning och det ska jag få göra. Forskningen kommer inkludera mitt perspektiv mer tydligt = roligt.

Man får fylla i fler papper med bedömning om hur deprimerad man är och sedan görs objektiva tester:  prepulshämning där man mäter hur snabbt man blinkar när man hör ett högt ljud, selektiv uppmärksamhet och minnestest. Man lämnar också blodprover, urinprov, salivprov till deras biobank.

Det är superbra att de kör en så stor grej på det här området nu, hoppas att de kommer fram till något enkelt sätt att bedöma orsaker till förlossningsdepression så att man kan göra något vettigt åt det.

Kommentera

