Ersättningsdagbok

Jag blir så förvånad när jag hör någon säga att det är så krångligt med ersättning. Det kanske kan låta jobbigt när man i text förklarar hur det kan gå till, men  jag kollade hur mycket tid jag i praktiken la på det under ett typiskt dygn när jag var helt ensam med Casper.

12:10. Jag strosar runt lite medan jag har mattepaus och passar på att skölja ur två flaskor och ställer in dem i mikron. 1:30 minuter.

15:38. Slabbar ihop dagens ersättning (=tömmer pulver i vatten och skakar) medan riset jag ska äta själv står i micron. <2 minuter, pling!

22:15. Plockar ur fyra nappflaskor som ställdes i diskmaskinen dagen innan. Tömmer upp två inför natten. Lägger in fyra kylklampar som blivt glömda framme. Sköljer ur förvaringsflaskorna. 3 minuter.

6 :30 minuter totalt. Dessutom är vi ju vanligtvis två som hjälps åt med denna börda.

Det som kan skilja från dag till dag är om jag ställer in något i diskmaskinen istället för att plocka ur som beskrivet här, men det gör ingen skillnad i tid.

Om vi går på promenad tar jag med en flaska och tre kylklampar i en väska, det tar en halv minut att iordningställa.

Nu har han dock börjat få gröt till kvällen och puré till lunch. Att inse att nappflaksetiden snart är över känns lite vemodigt, på något sätt. Det har verkligen varit enkelt och smidigt.


3 thoughts on “Ersättningsdagbok

  1. Ping: Så kan det gå till att flaskmata – matning | Nettelbarn

Kommentera

