Utan säkerhetslina

Något som förvånat mig är att jag känt mig mer stressad över studierna sedan jag fick Casper. Jag brukar aldrig bry mig så mycket om sånt alls, jag tänker ut hur jag vill ha det, vad som är rimligt utifrån hur mycket tid jag vill lägga på vänner och fritid, sedan lägger jag till lite säkerhetsmarginal och så gör jag mitt bästa och behöver inte oroa mig så mycket över hur det ska gå.

Men nu med Casper vill jag ju vara med honom så mycket det bara går. Inte för att andra inte skulle ta tillräckligt bra hand om Casper, utan bara för att jag vill vara en stor del av hans första tid, det är så otroligt roligt och viktigt och jag vill inte missa någon tid med Casper i onödan. Och dessutom tycker jag att det är väldigt viktigt att Carl inte ska bli onödigt försenad med sin disputation.

Då ryker den där trygga behagliga marginalen. Casper är liksom viktigare än den. Så med Casper närvarande blir det nästan per definition orosblixtar då och då- kommer den tid jag avsatt för plugg att räcka för de mål jag satt upp?

Det är ingen slump att jag känner den här oron idag, terminen börjar nämligen i morgon. Det är jättesvårt att veta vilken nivå kurserna ligger på innan man fått introduktionsinformationen. Något som förstärker oron är också att Carl är borta måndag morgon till tisdag kväll samt fredag denna vecka och mycket av infon ges under den tiden. Dessutom har jag dubbla föreläsningar, så även om jag inte hade Casper att hålla glad och stimulerad skulle det vara besvärligt att avgöra vilka jag skulle gå på.

Jag får ju försöka justera den där säkerhetsnivån också så att det inte blir mer än tillfälligt oron inträffar, för man kan ju inte gå och tänka såhär varje dag. Men någon dag går bra. Och därför håller jag nu tummarna att det var en riktig bedömning av mig att jag klarar av både Casper och att få tillräckligt med information för att komma igång med kurserna på ett tryggt sätt. Jag hoppas också att jag varken tagit på mig för mycket eller för lite studier denna termin. Men i en-två dygn kommer jag att ha en klump i magen av ovisshet. För Caspers skull, på något märkligt sätt.

Kommentera

