Herr Jag-vet-vad-jag-vill

Casper har verkligen exploderat när det gäller att förklara vad han vill den senaste tiden.

Han pekar på allting och säger de-de, och verkar försöka sig på egna ljud ibland. Men har inte tydligt sagt något ord än.

När han är hungrig går han till sin matstol i köket, gör ljud och tittar på oss och tar tag i kanten och drar som för att komma upp. Får han mat blir han jätteglad. Säger ”mat” några gånger så han kanske lär sig någon gång.

Han kan gå till barnvagnen och låta och dra som för att komma upp när han vill ut på promenad. Ibland kommer han med skor eller overall och ger oss. Då vet man att det är dags att gunga. Förklarar att han kan säga ”ut”.

Det händer att han tar saker mer i egna händer också. Igår satt han själv vid dörren och lät konstigt. Gick och tittade om han höll på att förstöra något, men då satt han och försökte ta på sig skorna om och om igen. Så jag hjälpte honom och gick ut på promenad. Då sitter han jättestill i vagnen medan man tar på jacka, sliter inte av sig mössan osv. Lycklig bebis!

Senare på kvällen hörde jag någon som stod och lät frustrerad i köket, så jag gick dit och hittade en bebis som stod och slet i kylskpåsdörren. När jag öppnade tog han fram sin vällingflaska och styltade iväg till vardagsrummet. ”dricka?”, ”dricka mjölk?” ”dricka!” ”mm, dricka mjölk!” försöker jag pränta in.

Han vet väldigt väl vad han vill och visar väldigt, väldigt tydligt trots att han inte har ord än. Blir det inte som han vill (vilket är ganska ofta ändå eftersom han vill allt möjligt konstigt hela tiden) blir han mycket, mycket upprörd. I värsta fall skriker han tills han blir blå eller lägger sig på golvet och börjar slå med armarna och dunka huvudet (!). Jätteläskigt när han dunkar huvudet, känns helt sjukt, försöker verkligen stoppa det snabbt så han inte får det som ovana. Oftast skriker han rätt ut ett tag och kastar bort allt man försöker ge honom. Ibland har man tur så att det räcker att flytta honom någon annanstans för att han ska komma på bättre tänkar.

Så det varierar mellan att vara ganska utmattande till väldigt roligt att leka med honom nu. Beroende på vilket humör han är på den dagen. Skulle kunna gissa att han blir vild som tre-års-trotsare/tonåring/jobbig ålder! Eller, kan man ta det här nu och slippa sedan kanske? 😛

2 thoughts on “Herr Jag-vet-vad-jag-vill

  1. Jag brukar tänka på hur jobbigt det måste vara att inte kunna kommunicera med sin omgivning så bra. G förstår ju vad jag säger – varför förstår inte jag honom?! Och då kommer jag på hur tålmodig han faktiskt är. Han pekar och låter och kan han förflytta sig mot det han vill ha så gör han det, allt för att få mig att förstå.

Kommentera

