vällingdansen

Något som är fascinerande är hur barn verkar ha rytm inbyggd. Man kan ju tänka sig att det är viktigt både för  att lära sig språk och att gå, men ändå, det verkar vara så starkt.

Det är som att Caspers kropp bara gungar av sig själv när han hör en rytm. Finns ju massa youtubevideos på barn som dansar, men jag har tänkt att de lärt sig på något sätt eller varit ovanliga. Men nu har jag fått känslan av att det är det vanliga. Spontandansar era barn också?

Gulligaste dansen hittills: Vällingdansen. När jag skakar ihop vällingpulvret med vattnet blir det förstås en rytm. Inte för att jag tänkt på det så även om jag sett filmer som One apartment and six drummers. Men någon annan uppfattade det.

Musik! kände Casper idag och började gunga på ett sätt han bara gör om han hör Brandenburgkonserterna av Bach.

3 thoughts on “vällingdansen

  1. Ja, det dansas till mycket, men oftast sitter han och diggar eller sittdansar. Här hemma har vi använt det till att hävda att just vår musik är den G föredrar, men han diggar allt som låter, inklusive sånt ingen av oss gillar så det funkar nog inte så. 🙂

Kommentera

