Att lära sig själv

Något som verkligen har slagit mig är vilken extrem drivkraft och förmåga barn har att lära sig.

För det är knappast bara mitt barn, när jag ser mig runt omkring ser jag barn som utforskar, upptäcker och bara exploderar av idéer, den ena tanken originellare än den andra, varje dag. Barn verkar vara små lärandemaskiner som bara suger åt sig kunskap, vare sig man vill eller inte. De lär sig språk, koncept, samband utan att det riktigt går att förstå hur det hände.

Ibland brukar jag höra hur fantastiska pedagogerna på förskolan är som har lärt barnet det ena eller det andra, nästan som om det inte skulle ha hänt annars.

Men om barnet hade varit hemma hade ju barnet också lärt sig samma sak, men av en själv som förälder istället. Eller av sig själv helt enkelt. Det är ju barnet som är fantastiskt!

Detta får mig att drömma om hemundervisning, något som jag knappt ens kände till innan jag fick barn själv. Tänk att få vara med och se den här processen, stötta barnets intressen och skydda den här fascinerande drivkraften att vilja veta. Vilken lyx det vore, för både barnet och den som får gå bredvid.

Kommentera

